Keadaan itu menyebabkan berlakunya peningkatan aktiviti perniagaan dalam talian khususnya melalui medium Facebook. Berniaga melalui media sosial seperti Facebook bukan sahaja mudah malah prospek pasarannya juga luas. Mungkin pelanggan mereka terdiri daripada pembeli yang berada di luar negara.

Cuma perlu diawasi kaedah pembayaran yang disediakan bagi mengelakkan berlaku sebarang penipuan. Dalam pada itu tidak dinafikan Facebook adalah antara media sosial yang menjadi pilihan orang ramai kerana aplikasi ini mudah dan mesra pengguna.

Pada tahun 2014, satu pusat pengumpulan data pernah melaporkan bahawa Malaysia berada pada ranking ke-17 sebagai negara yang memiliki ramai pengguna akaun Facebook iaitu kira-kira 12 juta orang.

Oleh itu, tidak hairanlah majoriti peniaga dalam talian memilih Facebook sebagai platform terbaik untuk mereka menjual barangan selain menjadikannya tempat pemasaran serta promosi barangan paling berkesan.

Rata-rata peniaga menggunakan laman peminat Facebook atau lebih dikenali sebagai fan page untuk menjalankan perniagaan masing-masing. Di samping mempunyai butik atau kedai yang boleh dikunjungi, peniaga bebas mempromosikan barangan jualan masing-masing melalui fanpage milik mereka.

Dengan fanpage, pemilik akaun Facebook hanya perlu ‘like’ fanpage tersebut tanpa perlu ‘bersahabat’ dengan peniaga dalam talian. Aplikasi ini adalah langkah yang paling mudah untuk mencari pelanggan di samping menjimatkan masa serta kos. Berniaga melalui Facebook juga boleh menjimatkan tenaga tanpa perlu lagi memasarkan barangan mereka dari satu lokasi ke lokasi lain.

NORKISH MUNIH
USIM