Oleh Abdul Razak Muthalib
PERKEMBANGAN dunia teknologi maklumat hari ini begitu
hebat sekali. Kadang-kadang ada yang tidak terjangkau oleh akal kita
sebelum ini, sekarang ia bukan lagi suatu yang mustahil.
Melalui teknologi maklumat, yang jauh dapat didekatkan, yang sukar
dipermudahkan dan bumi yang luas seolah-olah menjadi satu kampung yang
kecil.
Begitulah mungkin tamsilannya. Kecanggihan teknologi maklumat ini memberi banyak kebaikan dan kemudahan kepada manusia.
Untuk mendapatkan sebarang maklumat, ia tidak lagi sesukar dahulu.
Hanya satu klik
Hari ini seseorang boleh dilihat sebagai pakar ekonomi yang mengulas
isu kenaikan harga barang; seorang doktor yang bercakap isu kesihatan;
seorang juruterbang yang memberi komen isu pesawat terhempas; ahli
mateorologi yang menerangkan keadaan cuaca; dan apa sahaja bidang yang
mahu disentuh; semua itu hanya dengan satu klik di internet.
Ini termasuk juga dalam bidang berkaitan agama. Ia tidak dapat lari
dari diulas sesiapa sahaja yang mahu mengulas dan membahaskannya.
Satu klik di enjin carian internet, mampu menjadikan seseorang itu
kelihatan sebagai seorang ustaz dan ustazah yang berkelulusan dari Timur
Tengah.
Ilmu berkembang
Dari satu sudut, realiti ini adalah positif. Ruang pencapaian maklumat
menjadi mudah. Perkembangan ilmu bertambah pesat dan tidak tersekat.
Satu bahan bacaan, artikel atau jurnal terbitan di Universiti Oxford
contohnya, boleh dibaca oleh seorang pelajar yang tinggal di Kampung
Teluk Wang tanpa perlu pergi ke sana. Satu ceramah agama yang
berlangsung di Universiti Ummul Qura, Makkah boleh disaksikan dari
Kampung Bukit Kura tanpa perlu pergi ke Makkah. Semuanya adalah manfaat
daripada internet.
Dengan kecanggihan dunia teknologi maklumat sekarang, ilmu semakin
berkembang dan merentasi kepungan yang ada sebelum ini. Perkembangan
ilmu akan mencetuskan perkembangan minda dan kematangan seseorang.
Jika sebelum ini, ilmu agama yang kita belajar mungkin terbatas kepada
satu pandangan mazhab sahaja dan hanya berdasarkan kepada beberapa buku.
Sehinggakan sebahagian orang begitu mudah menuduh seseorang yang
membawa pandangan lain yang tidak diketahuinya bahawa itu adalah Wahabi,
sesat dan sebagainya.
Sedangkan pandangan tersebut ada dalam al-Quran dan hadis sahih serta
disebut imam mazhab lain dalam kalangan Ahli Sunnah wal Jamaah. Namun,
disebabkan keterbatasan maklumat, dia menjadi musuh kepada kejahilan
diri sendiri.
Tetapi, hari ini keadaan semakin berubah. Seseorang itu berupaya untuk
membaca dan mengetahui ilmu agama dari sudut yang pelbagai. Dari banyak
aliran mazhab. Dari ramai guru dan tokoh pendakwah. Dari banyak sumber
bacaan. Semua ini adalah manfaat daripada internet.
Kesannya, tembok kejumudan dan ketaksuban yang sebelum ini menyekat dan
menumpulkan minda seseorang dapat dirobohkan. Nilai ilmiah diangkat
lebih tinggi apabila membahaskan sesuatu isu agama berbanding emosi.
Islam dapat difahami secara lebih meluas, rasional dan praktikal
berpaksikan kepada prinsipnya yang jelas dan tetap.
Disiplin ilmu agama
Namun, bukankah apabila ruang pencapaian maklumat di internet begitu luas dan senang, ia juga boleh mengundang keburukan?
Benar! Ia boleh mengundang keburukan dalam apa jua bidang. Lebih
merisaukan jika keburukan itu terpalit kepada bidang agama. Tersilap
mengulas tentang isu ekonomi tidaklah seberat tersilap dalam mengulas
isu agama.
Agama Islam bukan berasaskan teori rekaan atau pandangan manusia. Ia
adalah agama wahyu. Wahyu berteraskan dalil. Dalil yang utama adalah
al-Quran dan sunnah. Al-Quran dan sunnah bukan boleh difahami
sewenang-wenangnya. Ia mempunyai prinsip dan metod yang tersendiri.
Justeru, bertitik tolak dari sinilah Islam terlebih dahulu
menitikberatkan metod dalam mempelajari ilmu agama atau dalam istilah
bahasa Arab disebut manhaj al-talaqqi. Metod yang betul akan membuahkan
natijah yang betul. Jika dari awal metodnya salah, maka natijahnya juga
akan salah.
Ruang yang terhad ini tidak mengizinkan saya untuk berkongsi apakah
manhaj al-talaqqi yang digariskan oleh Islam. Namun, sebagai gambaran
ringkas, ia berkisar kepada beberapa prinsip berikut:
Prinsip utama mempelajari ilmu agama ialah mesti bersumberkan kepada
al-Quran, sunnah Rasulullah SAW, ijma salaf al-soleh dan qiyas. Walaupun
ulama berbeza pandangan dalam menjadikan qiyas sebagai sumber hukum,
namun majoriti (jumhur) mereka bersetuju dengan syarat-syarat tertentu.
Al-Quran, sunnah, ijmak dan qiyas inilah menjadi teras dalam agama Islam. Al-Quran dan sunnah menjadi sumber utama.
Justeru, cara berinteraksi dengan kedua-dua sumber ini perlu betul
supaya kita mendapat pemahaman yang betul. Antara asasnya yang penting
ialah:
Pertama: Mengutamakan nas syarak daripada al-Quran dan sunnah
Bagi memahami al-Quran, ia perlu dirujuk kepada tafsirannya. Bagi
memahami hadis, ia perlu dirujuk kepada huraiannya yang diiktiraf.
Jika hanya dirujuk kepada Syekh Google, ia akan memaparkan tafsiran dan
huraian daripada pelbagai sudut. Ada yang betul dan ada yang ternyata
salah. Jadi, mengetahui sedikit asas disiplin dalam ilmu tafsir dan ilmu
mustalah hadis adalah kuncinya.
Kedua: Berpegang kepada sunnah sahih. Ini adalah metod penting. Mesti
mengetahui terlebih dahulu status hadis yang kita ingin jadikannya
sebagai hujah. Perbahasan tentang ilmu hadis ini sangat luas dan ia
terikat dengan disiplin yang sangat ketat.
Tidak mempunyai asas dalam ilmu hadis ini boleh menyebabkan seseorang
itu tersalah faham bahkan menyebarkan pula sesuatu yang salah.
Sebahagian mereka yang bergelar ustaz, memakai jubah, melilit serban,
ada slot di TV, dijemput di radio, pun masih membaca, menyebar dan
berhujah dengan hadis-hadis palsu.
Jika tersalah sekali, mungkin kita faham bahawa ustaz juga ada
kelemahannya. Tetapi jika melakukan perkara yang sama berulang kali, ini
sudah karut!
Seseorang bergelar ustaz yang berhujah dan menyebarkan hadis palsu
kemudian memberi alasan “saya tak pasti”, “saya tak dan nak semak”,
“saya rasa pernah terbaca dulu dalam buku kawan saya” dan sebagainya,
adakah ini alasan yang munasabah diberikan oleh seorang ustaz?
Sepatutnya, sebelum memberi berceramah, mengajar, atau bersiaran tidak
kira berapa puluh minit sekali pun, seorang ustaz mesti membuat
persiapan terlebih dahulu. Memastikan dalil dan hujah yang ingin
disampaikan adalah betul.
Justeru, metod yang betul akan membuahkan natijah yang betul.
Ketiga: Memahami nas dengan betul
Bukan sahaja berpegang dengan nas dan dalil yang sahih, tetapi cara
memahaminya juga mestilah betul. Ada orang yang berhujah dengan ayat
al-Quran dan hadis yang sahih, tetapi cara pemahamannya salah, maka
kesimpulannya juga akan salah.
Ringkasnya, bagi mendapat kefahaman yang betul terhadap sesuatu dalil
dan nas, perkara-perkara berikut perlu diberikan perhatian:
Merujuk kepada cara pemahaman sahabat Rasulullah SAW terhadap sesuatu ayat al-Quran dan hadis Baginda SAW.
Memahami asas dalam bahasa Arab
Menghimpunkan semua dalil yang menyebut tentang perkara yang sama dalam
satu bab bagi mendapat gambaran menyeluruh tentang isu tersebut.
Memahami objektif sebenar (maqasid) ayat al-Quran atau hadis tersebut .
Semangat berdakwah
Semangat dan keinginan untuk berdakwah adalah sikap terpuji. Bahkan ia
satu kewajipan berdasarkan kemampuan masing-masing. Tidak hanya
ditanggung oleh mereka yang bergelar ustaz atau ustazah sahaja. Bahkan,
kecanggihan teknologi maklumat hari ini semakin memudahkan kita untuk
berdakwah.
Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam muqadimah Thaqafat al-Daiyah menyebut
pendakwah yang ingin terjun ke medan perjuangan bagi menentang
kejahilan, hawa nafsu, penyelewengan dan kejahatan, perlulah
mempersiapkan diri dengan beberapa kelengkapan senjata: Pertama: Senjata
iman. Kedua: Senjata akhlak.
Ketiga: Senjata ilmu pengetahuan.
Kita sedang membincangkan senjata yang ketiga. Ilmu pengetahuan.
Sebelum berkongsi sesuatu maklumat dengan orang lain, pastikan terlebih
dahulu maklumat tersebut adalah sahih. Niat berdakwah itu baik dan
betul. Namun niat yang betul sahaja tidak cukup melainkan kita pastikan
juga bahan dakwah kita juga adalah baik dan betul.
Jika kita tidak ada kemampuan untuk membaca dan memahami kitab-kitab
tafsir dan hadis secara langsung, maka antara jalan selamat ialah kita
belajar agama ini dari mereka yang mementingkan metod dan disiplin yang
betul dalam memahaminya. Jika metod kita betul, jadi “ustaz google dan
ustazah yahoo” mungkin lebih baik daripada ustaz yang menjadi penglipur
lara, bercerita dan berlawak jenaka sahaja.
Sabtu, 10 Jun 2017
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan