Sabtu, 10 Jun 2017

Muat Turun Sehingga 5 Kali Lebih Pantas Tanpa Menggunakan IDM

Kebiasaannya, buat anda yang memang jenis hebat dalam bidang IT ni (bahasa lainnya nerd, kih kih kih) akan menggunakan Internet Download Manager atau IDM, untuk memuat turun sesuatu.

Namun, bagi mereka yang hanya menggunakan internet sekadar menonton YouTube, melayari internet sambil bersosial di laman Facebook, Twitter, dan Instagram, penggunaan IDM mungkin agak asing.

Apa cara paling mudah untuk membantu golongan ini? Ya, dengan cara memberikan mereka sebuah pelayar web yang sudah siap tersedia untuk digunakan bagi apa juga yang ingin mereka lakukan.

Citrio, sebuah pelayar web berasaskan Chrome yang mempunyai pemuat turun (Download Manager) terbina dalaman seakan-akan IDM kelajuannya. Diulangi, seakan-akan IDM kelajuannya (maknanya bukan paparan antaramuka pengguna a.k.a GUI - mohon jangan salah faham).

Berikut adalah antara ciri-ciri menarik pada Citrio:

1. Pemuat Turun Terbina Dalaman

Pemuat turun memang dah ada dalam mana-mana pelayar web, namun adakah ianya efisien seperti IDM, tambah lagi yang ada pada Chrome? Tidak bukan. Sudahlah tidak efisien, tak laju pula. Di sinilah bezanya pemuat turun yang ada pada Citrio. Ianya selain dapat mengesan video-video yang ada di laman YouTube (versi HD), ia juga dapat menguruskan semua aktiviti muat turun, termasuklah resume proses muat turun yang tersekat.





2. Pemain Media

Mungkin ciri ini tidak terlalu penting untuk sesetengah orang, kerana pada saya sendiri, saya lebih memilih menggunakan pemain video luaran seperti VLC dan SM Player untuk memainkan media-media. Namun ciri ini kadangkala memudahkan untuk kita melihat terlebih dahulu (pratonton) apa-apa media yang telah dimuat turun.


3. Pemuat Turun Torrent

Oh ya, selain pemuat turun fail-fail 'biasa' di internet, Citrio juga mempunyai pemuat turun torrent terbina dalaman. Ia menyokong pautan magnet dan fail .torrent. Ini bererti anda sudah tidak lagi memerlukan klien torrent lain. Cukup sekadar memasang Citrio, anda sudah dapat semua dalam satu.




4. Penyekat Iklan

Kalau anda buka laman omghackers, mohon whitelist ya. Tetapi untuk laman lain, ikut sukalah. Heheh. Penyekat iklan yang dipasang secara sedia dalam pelayar web ini tidak memerlukan sebarang konfigurasi. Ia akan terus menyekat sebarang iklan sebaik sahaja pelayar web Citrio membuka mana-mana laman.


5. Penukar Proksi

Saya difahamkan bahawa penukar proksi yang terbina dalaman ini sudah mempunyai proksi yang sedia digunakan sebaik sahaja Citrio dipasang. Namun setakat ini ianya kosong sahaja tanpa ada apa-apa tetapan proksi. Buat masa ini anda perlu letakkan sendiri proksinya. Saya akan sahkan perkara ini dengan menghubungi pembangun Citrio.


Paling penting, pelayar ini serasi dengan semua extensions yang ada untuk Chrome. Tak lupa juga anda boleh menggunakan akaun Google pada Citrio ini untuk menyelaraskan data-data dari Google Chrome.

Anda boleh muat turun pelayar web serba guna ini melalui pautan di bawah. Jangan lupa komen setelah anda mencubanya ya. Buat masa ini Citrio terdapat untuk sistem operasi Windows dan Mac.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Adbox